Om jobbet som flygledare

Är du också nyfiken på flygledaryrket? Det är ett spännande och varierande yrke, där du är mitt i händelsernas centrum. Tillsammans med dina kollegor säkerställer du att flygtrafiken flyter på i Sveriges luftrum och guidar piloter från världens alla hörn på ett säkert, välordnat och effektivt sätt.

Klartecken att starta

Flygledare är ett stimulerande yrke som innebär ansvar med fokus på att se till att alla är säkra i vårt luftrum. Tillsammans ser vi till att människor tar sig från A till B på ett säkert och effektiv sätt och med minsta möjliga påverkan på miljön. Här kan du se en film om att arbeta som flygledare.

Med utgångspunkt i flygsäkerhet

En flygledares primära uppgift är att se till att flygtrafiken flyter på ett säkert och effektivt sätt. Flygledarna är experter på att ''separera'' trafiken, alltså att skilja flygplanens rutter åt så att de inte kolliderar.

Flygsäkerhet är grunden till all flygtrafikledning. En flygledare har bra simultankapacitet och samarbetar ständigt med piloter, markpersonal och andra flygledare. Som flygledare fattar man ständigt beslut i en dynamisk miljö.

Start, landning och trafik på olika höjd

En flygledare arbetar med civil och militär trafik. Det finns tre olika typer av flygledartjänster. De som arbetar i flygledartorn (flygplatskontroll) ansvarar för flygplanen som startar och landar och luftrummet närmast flygplatsen. Terminalkontrollen radarleder trafiken i luften längre ut från flygplatsen, medan områdeskontrollen dirigerar trafiken på hög höjd.

Amina, flygledare

Jag är flygledare och arbetar med trafiken närmast Arlanda och Bromma där jag ansvarar för in- och utflygningar. Jag arbetar vid en radarskärm och separerar flygplan från varandra i höjd- eller sidled. Det är en häftig känsla att få vara med och påverka och förbättra flygtrafiken. Det känns motiverande.

Berätta mer om arbetet som flygledare?
− Ingen dag är den andra lik när det kommer till flygledning, vilket gör att man får hitta nya lösningar. Det kan vara klurigt men är roligt och motiverande. Det var en ren slump att jag hittade yrket. Jag förstod ju att flygplanen i luften separeras av någon, men jag hade inte reflekterat över hur det gick till. På gymnasiet delades det ut kataloger innehållande olika yrken och vägen dit – och flygledare fanns med. Jag blev nyfiken och ju mer jag läste på om yrket, desto mer blev jag övertygad om att det var något för mig. Idag är jag flygledare och stortrivs med sammanhållningen vi har på kontrollcentralen i Stockholm. Mina kollegor är härliga och hjälpsamma. Jag känner aldrig någon ”söndagsångest”, tvärtom ser jag fram emot en dag på jobbet. Jag trivs jättebra och har roligt tillsammans med mina kollegor.

Hur bidrar man som flygledare till en säker, effektiv och hållbar flygtrafiktjänst?
− I mitt arbete ser jag till att vara påläst och uppdaterad på de senaste reglerna och bestämmelserna inom området. Genom ett nära samarbete med mina kollegor ser jag till att tillgodose piloternas önskemål i så lång utsträckning det går. När det är möjligt, tar jag initiativ till att korta ner flygvägen, för att spara bränsle och minska koldioxidutsläppen. Det finns ett ramverk som vi alltid arbetar efter. Trafiken följer standardiserade mönster som är anpassade för att det ska vara flygsäkert. Det kan liknas vid olika filer och körfält inom vägtrafiken. Vi avviker bara från mönstret vid de tillfällen då vi har kapacitet över och trafiken tillåter. Då kan flygplanen flyga kortare och mer miljövänligt.

Hur utvecklas du i ditt arbete?
− Det finns massor av saker man kan jobba med på LFV. Det kan vara alltifrån att vara instruktör och utbilda framtidens flygledare till att jobba med system och utveckling av nya funktioner inom flygledning. Utöver att arbeta som flygledare utbildar jag också nya flygledare. Det är roligt och utvecklande att få ställas inför frågor från elever. Möjligheterna är oändliga inom LFV, men att byta ut mitt uppdrag som flygledare är för mig otänkbart just nu. Att vara flygledare är det roligaste som finns.