LFVs utveckling av flygtrafikledning på distans

Visionen om flygtrafikledning på distans föddes hos LFV i mitten av 00-talet. Att kunna bedriva lokal flygtrafiktjänst och använda tekniken enligt samma principer som man bedriver flygtrafikledning en route var målet. LFV är banbrytande i arbetet med flygtrafikledning på distans och arbetar tillsammans med både industrin och Transportstyrelsen för att digitalisera flygtrafiktjänsten.

  • 2009 startade arbetet med utvecklingen av RTS 2009 som projektet r-TWR inom SESAR (Single European Sky ATM Research är ett EU-projekt för att modernisera flygtrafiktjänsten i Europa).
  • 2011 levererades det första operationella r-TWRsystemet.
  • 2012 började arbetet med att få certifiering.
  • I oktober 2014 fick LFV driftgodkännande för att bedriva flygtrafikledning på distans vid Örnsköldsviks flygplats från LFVs kontrollcentral i Sundsvall.
  • I april 2015 blev Örnsköldsviks flygplats världens första flygplats med flygtrafikledning på distans. Det internationella intresset var stort inför och vid invigningen och har fortsatt att vara stort. Under åren har LFV haft tusentals besökare på kontrollcentralen i Sundsvall.
  • I juni 2016 bildade Saab och LFV det gemensamma bolaget SDATS - Saab Digital Air Traffic Solutions - för att utveckla, marknadsföra, sälja och driva flygtrafikledning på distans. SDATS driver sedan 2019 RTC Sundsvall.
  • I november 2017 skrev Swedavia avtal med LFV om att flygleda fyra av Swedavias flygplatser på distans från en nybyggd kontrollcentral på Arlanda. Flygplatserna är Kiruna Airport, Umeå Airport, Åre Östersund Airport och Malmö Airport.
  • I december 2017 blev Sundsvall-Timrå Airport Sveriges andra flygplats med flygtrafikledning på distans.
  • I juni 2019 övergick Linköping-Saab flygplats från lokal flygtrafiktjänst till flygtrafikledning på distans.
  • I december 2019 invigdes nybyggda Scandinavian Mountains Airport mellan Sälen och Rörbäcksnäs. Det är världens första flygplats som från början byggts utan ett traditionellt torn för att i stället flygtrafikledas på distans från kontrollcentralen i Sundsvall, RTC Sundsvall.
  • 2021 sålde LFV sin del av aktieinnehavet i SDATS (Saab Digital Air Traffic Solutions) till Saab.
  • Den 1 juni 2021 driftsattes LFVs kontrollcentral för flygtrafikledning på distans, RTC Stockholm, belägen vid Stockholm Arlanda Airport. Samtidigt började flygtrafiken vid Swedaviaflygplatsen Kiruna Airport att trafikledas på distans från RTC Stockholm. Numera leder vi även flygtrafiken från Åre Östersund Airport, Umeå Airport och Malmö Airport på distans från RTC Stockholm.

Med flygtrafikledning på distans skapar LFV smarta lösningar för morgondagens flyg.