Det här är LFV

  • LFV var först i världen med flygtrafikledning på distans, Remote Tower Services, RTS. Sedan april 2015 har Örnsköldsviks flygplats flygtrafikledning på distans från Remote Tower Centre, RTC, i Sundsvall. Därifrån styr Saabs dotterbolag SDATS också flygtrafiken vid Linköping City Airport, Sundsvall Timrå Airport och Scandinavian Mountains Airport i Sälen.
  • Vi flygtrafikleder vid 16 flygplatser/flottiljer och från fyra kontrollcentraler i Sverige: ATCC Stockholm, ATCC Malmö, RTC Stockholm och Östgöta Kontrollcentral ÖKC.
  • Vi bedriver forskning och utvecklar tjänster och operativa koncept för att möta nya förutsättningar för kapacitet, tillgänglighet och hållbarhet.
  • LFV samarbetar i olika allianser och organisationer för att effektivisera det europeiska luftrummet.
  • LFV har över 70 års erfarenhet och kunskap av flygtrafiktjänst och flygsäkerhet.
  • 3,3 miljarder i omsättning 2020. 
  • 1300 anställda.
  • 332000 flygrörelser i svenskt luftrum 2020.

LFVs huvuduppgift är att tillhandahålla en säker, effektiv och miljöanpassad flygtrafiktjänst för civil och militär luftfart. Vi är ett statligt affärsverk och vår verksamhet finansieras främst via avgifter och intäkter. Vi lyder under Infrastrukturdepartementet och ska verka för att de transportpolitiska målen uppnås. Vi leder flygtrafiken på ett säkert sätt genom det svenska luftrummet, dels den överflygande trafiken, dels flygtrafiken vid de flygplatser i Sverige där vi utför flygtrafiktjänsten.

Flexibelt och effektivt luftrum

Sedan 1978 är det militära och det civila luftrummet integrerat i Sverige, Det är en unik lösning som Sverige är ensamt om. Därmed kan luftrummet användas på ett flexibelt och effektivt sätt vilket bidrar till ett hållbart luftrum. Försvarsmakten har verksamhet på flygplatser/flottiljer i Sverige där LFVs personal ansvarar för flygtrafiktjänster. Inom tek­nikområdet sker såväl nyutveckling som uppdatering av befintliga system i tornen i nära samarbete med Försvarsmakten.

Regleringsbrev

I slutet av varje år skickas regleringsbrev för följande år ut till myndigheterna. Där står det om avkastningskrav, förväntningar på vad LFV ska leverera samt särskilda uppdrag.

Verksamhetspolicy

LFV är ett affärsverk med uppdraget att leverera säker, effektiv och miljöanpassad flygtrafiktjänst för civil och militär luftfart i alla beredskapslägen. Tjänsterna levereras på ett öppet och icke diskriminerande sätt. LFV styrs av regeringens uppdrag samt av lagar och förordningar varav de direkt tillämpliga på LFVs verksamhet omsätts till intern styrning i LFVs verksamhetsledningssystem. Det omfattar bland annat arbetsordningar, Safety Management System, policys, interna instruktioner, processer och rutiner. Läs LFVs verksamhetspolicy.

Finansiell och operativ prestation

Här hittar du LFVs årsrapport och delårsrapporter.

LFV arbetar med fyra verksamhetsområden; flygtrafiktjänst, övrig kommersiell verksamhet, forskning och innovation och anslagsfinansierad verksamhet.

Flygtrafiktjänst

Den övervägande delen av flygtrafiktjänsten bedrivs med ensamrätt på en reglerad marknad. Det gäller flygtrafiktjänster i det övre luftrummet samt tjänster som utförs åt Försvarsmakten och Swedavia. I flygtrafiktjänst ingår förutom flygtrafikledningstjänst även CNS-tjänster, flyginformation och väderpresentation. Tjänsterna utförs både för civil och militär flygtrafik. Kunderna är de flygbolag och flygoperatörer som trafi­kerar det svenska luftrummet, Försvarsmakten samt statliga, kommunala och privatägda flygplatser. Verk­samheten omfattar de flygtrafiktjänster som tillhan­dahålls i det övre luftrummet, en route, från kontroll­centralerna i Stockholm och Malmö.

Flygtrafiktjänsten omfattar också flygplatsernas kontrollzoner och terminalområden. Det är områden på och i direkt anslutning till flygplatserna. Vi flygtrafikleder också vid in- och utflyg­ning. Det görs från flygplatsernas flygledartorn, fristående terminalkontrollcentraler samt kontrollcentral för flygtrafikledning på distans. För att allt ska fungera har LFV en infrastruktur i form av kontrollcentraler, radarstationer, navigationshjälpmedel, operativa system med mera.

Övrig kommersiell verksamhet

För att LFV ska kunna leverera smarta lösningar för morgondagens flyg är samarbeten och allianser strategiskt viktiga. LFV kan därmed erbjuda kunder innovativa och konkurrenskraftiga produkter och koncept. I strategiska möten med flygbolagen diskuteras långsiktiga övergripande frågor som avgifter, kapacitet och leverans. För flygplatserna är LFV en naturligt långsiktig partner i deras utveckling. För varje kund finns avtal som ligger till grund för leverans, informationsutbyte och uppföljning. Den internationella marknaden för flygtrafiktjänstrelaterade erbjudanden har de senaste åren präglats en ökad konkurrens. Trenden stannade av under 2020, primärt på grund av pandemin, men det kommer kontinuerligt ut uppdrag som syftar till att utveckla flygplatser och flygtrafiktjänst för att leva upp till framtida krav på infrastrukturen.

Forskning och innovation

LFV bedriver forskning- och innovation framförallt inom ramen för det europe­iska forskningsprogrammet för flygtrafikledning, Single European Sky ATM Research (SESAR). Verksamhetens kostnader ska täckas genom extern finansiering och finansieras i huvudsak genom EU-bidrag samt medel från Trafikverket och Vinnova. LFV samarbetar också med universitet och högskolor och har ett långtgående samarbete med Linköpings Universitet.

Anslagsfinansierad verksamhet

LFV ska tillhandahålla en robust flygtrafiktjänst i alla beredskapslägen och har därför erhållit anslag för att utveckla och förstärka såväl robusthet som redundans inom flygtrafiktjänstområ­det. Arbetet är till stor del projekt­baserat. Arbetet drivs i programform och innehåller ett stort antal delprojekt.