Elflyg testades i Örnsköldsvik via simulator i Malmö
Publicerad: 22 januari 2025 11:09Uppdaterad: 22 januari 12:54

I december 2024 genomförde LFV en validering i det pågående forskningsprojektet Elflyg i Sverige. Valideringen ägde rum vid LFVs simulatoranläggning i Sturup och fokuserade på hur elflyg och vätgasflyg kan samverka med konventionella flygplan i svenska luftrum. På plats fanns också SVT som gjorde ett reportage om projektet.
– Genom valideringen ville vi undersöka hur införandet av fossilfria flygplan kan komma att påverka flygledares arbete i framtiden, säger projektets valideringsledare, Pedro Vicente-Azua från LFV.
Pedro beskriver valideringen som tekniskt framgångsrik.
– Vi fick mycket värdefull data, både kvantitativ och kvalitativ, och bra feedback från de flygledare som deltog. Flexibiliteten i flygledningens hantering av nya flygplanstyper var väl anpassad, men vi identifierade också nya utmaningar, säger Pedro.
Regionala hubbar och nya flygmönster
Valideringen simulerade ett scenario där elflyg från flera destinationer möttes vid Örnsköldsviks flygplats, som användes som en hypotetisk regional hubb. Flygplanen levererade passagerare som flögs vidare med ett större flygplan till Arlanda. Resultaten visade hur förändringar i flygmönster kan påverka arbetsbelastningen för flygledare.
– Tornet påverkades mest. När 6–7 flygplan anländer samtidigt krävs mer sekvensering, det vill säga att flygledaren skapar en kö av flygplan i rätt ordning och med säkert avstånd inför landning. Vi testade också hur en extra approach-sektor, vilket är det luftrum runt större flygplatser där flygplanen ordnas för inflygning och avgång, skulle påverka trafikflödet, berättar Pedro.
Elflygens tekniska prestanda ligger inom ramarna för dagens flygledning, men resultatet pekar på att förändringar i luftrum och resurser kan behövas för att hantera de nya operationella koncepten. En av de största utmaningarna är de nya flygmönster som uppstår med elflyg och de potentiella kraven på förändrad luftrumsstruktur och ökad bemanning, särskilt inom approach och torn.
Flygledarna som deltog upplevde en ökad arbetsbelastning vid hantering av flera ankommande flyg samtidigt. För att underlätta framtida operationer diskuterades möjligheten att införa nya verktyg för sekvensering och omstrukturera sektorer i luftrummet.
Samarbete för hållbart flyg
Projektet Elflyg i Sverige, som finansieras av Trafikverket, drivs av LFV i samarbete med bland andra RISE, Chalmers, Linköpings universitet, Swedavia och Heart Aerospace. Målet är att undersöka hur elflyg kan integreras i det svenska transportnätet och vilka förändringar som krävs för att stödja dess implementering från 2030 och framåt.
– Om vi behöver ändra luftrummet eller bygga laddningsinfrastruktur på flygplatser måste dessa beslut fattas flera år i förväg. Myndigheterna behöver tid för att utreda och godkänna nödvändiga förändringar, säger Pedro Vicente-Azua.
Nästa steg i projektet är en andra validering, som planeras till oktober 2025. Då ska scenarier med mer komplext luftrum och högre trafikvolymer analyseras. Resultaten kommer att sammanställas i en slutrapport som publiceras i slutet av 2025.
SVT på plats
SVT var på plats under valideringen och intervjuade både Pedro Vicente-Azua och en av flygledarna som deltog i testerna.
Du kan se SVT:s reportage här: Elflyg startar och landar i Örnsköldsvik – simuleringar banar väg för framtidens trafik.