Bättre vädertjänster för obemannat flyg i nytt forskningsprojekt

Publicerad: 03 februari 2025 10:25

LFV, SMHI och Lunds universitet har inlett ett forskningssamarbete för att utveckla vädertjänster anpassade för obemannat flyg. Med finansiering från Trafikverket kommer projektet BÄVER – Bättre vädertjänster för obemannat flyg – att fokusera på att skapa säkrare och mer effektiva flygningar i det undre luftrummet.

Väder är en av de största orsakerna till förseningar och avbrott inom flygtrafik. Projektet är en spännande satsning på att utveckla och förbättra vädertjänster för drönare primärt, men även bemannad luftfart som opererar i det undre luftrummet.

Projektet, som löper under två år, adresserar både flygsäkerhet och samhällets växande behov av obemannade flygtjänster. Genom workshops, analyser och utveckling av konceptuella lösningar kommer projektet att identifiera och möta de väderrelaterade utmaningar som sektorn står inför.

– Obemannat flyg är en växande sektor som ställer nya krav på vädertjänster. Samhällsnyttan med mer högupplösta vädertjänster bedöms vara stor, då förbättrade väderprognoser gynnar många delar av samhället, inte bara flyget. säger Helene Alpfjord Wylde, projektledare och säkerhetsspecialist vid LFV.

Samarbete mellan myndigheter och akademi

Projektet samlar expertis från akademi, myndigheter och operativa aktörer:

  • LFV fokuserar på operativa krav och regelverksfrågor för luftrumshantering.
  • SMHI bidrar med kunskap inom meteorologi och flygvädertjänster.
  • Lunds universitet tillför juridisk, teknisk och analytisk kompetens.

– Samverkan mellan unik expertis är centralt för att möjliggöra framtida implementering av nödvändiga vädertjänster. Tillämpning av obemannade luftfartygsystem för insamling av väderdata bedöms synnerligen intressant för att borga för säkra flygoperationer i det undre luftrummet, säger Rikard Tyllström, verksamhetsansvarig, Lunds universitets laboratorium för obemannade luftfartygssystem vid Institutionen för flyg och aeronautiska vetenskaper.

En av de mest innovativa delarna av projektet är att undersöka hur data från drönare kan användas för att beskriva det aktuella väderläget.

– Nära marken händer det mycket småskaligt i atmosfären och där behöver vi mer data, både för att förbättra startläget för väderprognosberäkningarna och för att utveckla prognosmodellen. Mätinstrument på drönare och även andra data från flygningar med drönare kan ge oss värdefull information som kompletterar den information som vi använder idag, förklarar Magnus Lindskog från SMHI:s forskningsavdelning.

På europeisk nivå diskuteras det om högupplösta vädertjänster för obemannat flyg kan bli ett framtida forskningsområde.

– Vi ser stor potential i att använda drönare som sensorbärare för insamling av väderdata, men forskningen befinner sig fortfarande i ett tidigt stadium. Med ett brett samarbete mellan myndigheter och akademi ser vi mycket goda möjligheter att öka mognadsgraden inom området, säger Gustaf Fylkner, operativ expert vid LFV.

Även om det flyger drönare idag, så är det långdistansflygningar utom synhåll som skulle kunna ha störst nytta av tjänsten, men dessa flygningar är fortfarande begränsade av regelverk.

Olika behov för olika drönare

Drönaroperatörernas behov är mycket varierande – det gäller både i storlek av drönare och var i luftrummet operatörerna rör sig, så som tätbebyggda eller glesbefolkade områden. Vissa operatörer behöver kunna flyga vid klar sikt vid till exempel fotografering, medan andra måste kunna operera i dåligt väder, till exempel vid räddningsuppdrag. För att få en ännu bättre förståelse för dessa behov kommer projektet att genomföra en intressentanalys och sedan jämföra deras behov med flygvädertjänsten som tillhandahålls idag.

– Vi behöver en bredd i våra referensgrupper för att förstå de olika behoven. Många användare är kanske inte ens medvetna om att de kan använda drönare i sina verksamheter, och därför vill vi få in så många aktörer som möjligt att delta i projektet, säger Helene Alpfjord Wylde från LFV.

Projektgruppen kommer att konsultera flera aktörer så som berörda myndigheter, drönarföretag, drönaroperatörer och andra intressenter.

Steg för steg mot framtidens vädertjänster

Projektet omfattar flera steg: behovsanalys, gap-analys och utveckling av konceptuella lösningar. Under våren 2025 och 2026 planeras workshops för att kartlägga användarbehov tillsammans med intressenter från olika branscher.

– Vi hoppas att detta projekt kan lägga grunden för en mer omfattande satsning på högupplösta vädertjänster framöver. Det finns både säkerhetsmässiga och ekonomiska incitament för att investera i bättre väderdata, säger Gustaf Fylkner, operativ expert vid LFV.

Slutresultatet kommer att sammanfattas i en rapport som förväntas bidra till utvecklingen av nästa generations flygvädertjänster.

Mer information

Kontaktpersoner för projektet vid LFV:

Helene Alpfjord Wylde, e-postadress helene.alpfjord.wylde@lfv.se eller telefonnummer +4611192903

Gustaf Fylkner, e-postadress gustaf.fylkner@lfv.se eller telefonnummer +4611192052


Läs mer om projektet Bäver

Läs mer om U-space