Bättre kontroll på flygtrafiken över södra Östersjön med ny radar

24 mars 15:03

LFV har tagit en ny primärradar i drift i södra Sverige. Med den får LFVs flygledare som hanterar trafiken över södra Östersjön viktig flygsäkerhetshöjande information om flygningar utan transponder.

INEA-logga.jpg

Över internationellt vatten i södra Östersjön förekommer flygningar med statsluftfartyg utan transponder (förklaring se nedan) helt enligt gällande regler. Genom åren har det varit ett antal incidenter mellan civilt flyg och flygningar utan transponder.
Försvarsmakten har i många år stöttat LFV med information när det har behövts för att ge flygledarna en lägesbild av det som inte har kunnat ses på LFVs radardata i kontrollcentralerna. Behovet av egen primärradar växte dock fram i LFV och 2015 togs beslutet att investera i en egen radar.
– Det är med glädje jag kan konstatera att vi nu har en ny radar i drift. Med den kan våra flygledare få en ännu bättre total lägesbild över flygtrafiken så att vi kan fortsätta att leverera en säker, robust och pålitlig flygtrafiktjänst i vårt ansvarsområde, säger LFVs generaldirektör Ann Persson Grivas.

Projektet har fått extern finansiering från EU.

För mera information kontakta LFVs presstjänst på tfn 011-19 20 50.

LFV är Sveriges ledande aktör inom flygtrafikledning för civil och militär luftfart med tillhörande tjänster. LFV var först i världen med flygtrafikledning på distans och vi driver digitaliseringen inom flera områden. Genom olika samarbeten är vi med och effektiviserar det europeiska luftrummet.

Fakta om LFV

• Statligt affärsverk.
• Över 70 års erfarenhet och kunskap av flygtrafiktjänst och flygsäkerhet.
• Över 40 års erfarenhet av civil/militär integration av flygtrafiktjänst.
• Flygtrafikleder vid 16 flygplatser och från fyra kontrollcentraler i Sverige, ATCC Stockholm, ATCC Malmö, RTC Stockholm och Östgöta Kontrollcentral. ATCC står för Air Traffic Control Centre, RTC för Remote Tower Centre och där hanteras flygtrafikledning på distans.
• 100 procent uppfyllda flygsäkerhetsmål.
• 99,9 procents punktlighet.
• 1 100 anställda.

Fakta om radar och flygtrafikledning

Vid civil flygtrafikledning i dag används huvudsakligen information från en sekundärradar. Den innehåller de data som flygplanets transponder skickar ut om luftfartygets höjd, position, kurs och fart. En primärradar ser ett luftfartyg som flyger utan transponder men med mer begränsad information.

Ansvarsfriskrivning: EU-organisationen INEA är inte ansvarig för den information som delges genom detta pressmeddelande.