Möt Merrit, flygledarelev
Merrit är flygledarelev på LFV. Efter att klarat utbildningen på Entry Point North tog hon steget vidare till Kallax flygplats i Luleå för att ta upp behörighet som flygledare i tornet och på inflygningstjänsten här, vilket tar 6-12 månader.
– Kallax är en speciell och kul flygplats eftersom den har både militär och civil trafik, det gör att det blir stor variation i arbetet. Sedan är det ju härlig stämning på jobbet, berättar Merrit.
Varför valde du att bli flygledare?
– Jag halkade väl in på det här genom en kombination av flygintresse och bananskal. Jag gjorde flygledartesterna men sedan kom annat emellan. Sedan när pliktbrevet kom tänkte jag att jag ville till flygvapnet, när jag ändå skulle göra värnplikten. Efter grundutbildningen kändes det självklart att söka vidare till flygledare och reservofficer. Det känns som ett viktigt uppdrag, vi jobbar ju ytterst med flygsäkerhet.
Förutom den vanliga flygledarutbildningen har Merrit också utbildat sig till reservofficer, RO. För att bli reservofficer krävs det att man gjort både flygledartesterna och en grundutbildning inom Försvarsmakten.