Tjänster

Flyghinderanalys

- en unik kompetens hos LFV


Hindermarginal  – en flygsäkerhetsfråga

Inom luftfarten är det av yttersta vikt att upprätthålla en god marginal till hinder, från det att flygplanet lättar till det att det tar mark – såväl i vackert väder dagtid som i uruselt väder under mörker. Detta garanteras genom ett noggrant utarbetat regelverk som i sin tur utmynnar i bestämda flygvägar/områden som piloten med stor precision måste följa. En vanlig marginal till hinder är 300 meter, vilket är ganska lite i flygsammanhang, då denna höjd endast tar ca 30 sekunder att sjunka för ett vanligt trafikflygplan.

LFV har all fakta och kompetens

LFV skall alltid tillfrågas som sakägare för infrastrukturutrustning vid planerade byggnadsverk högre än 20 meter. Förutom denna kontroll utför vi även flyghinderanalys där vi kontrollerar att det planerade byggnadsverket inte påverkar ICAO Annex 14-ytorna (tidigare BCL-ytor), MSA-ytor och in- och utflygningsprocedurerna, mm. Här har LFV en unik kunskap, då det bara är vi som har allt beräkningsunderlag för de flygprocedurer som finns i Sverige. Vi har även en komplett hinderdatabas. För dig som uppsättare och flygplatschef kan du vara lugn när LFV har gjort hinderutredningen – ingen annan än vi har allt underlag för flygprocedurer, luftrum, hindermätning, flygmätning etc.

Flyghinderanalysen och kontrollen av vår egen infrastrukturutrustning inkluderar bland annat:
- kontroll av vilka flygplatser som är berörda
- kontroll av MSA-påverkan
- kontroll av holding-, racetrack- etc påverkan
- kontroll av påverkan på framtida flygvägar
- kontroll av ICAO Annex 14-ytor
- kontroll av påverkan på radarledningshöjd
- kontroll av VFR-flygvägar
- kontroll av påverkan på radionavigeringsutrustning (kontroll av egen infrastrukturutrustning)
- kontroll av påverkan på radaranläggning (kontroll av egen infrastrukturutrustning)
- m.m.


Mer information om flyghinderanalyser hittar du i navigationen till vänster.