Hållbarhetsarbete

Arlandatornet med påskliljor framför

LFV har i sitt uppdrag från regeringen att arbeta för ett hållbart flyg. I samarbete med våra partners utvecklar vi luftrum, procedurer och systemstöd för att skapa bättre förutsättningar för en minskad miljöpåverkan, både när det gäller utsläpp och buller.

Flyget och miljön är ett fokusområde i regeringens nationella flygstrategi med ambitionen att minska flygets miljö- och klimatpåverkan. För LFV är miljöfrågan prioriterad och ambitionen är att vara Europas mest miljöeffektiva flygtrafiktjänst. Flygtrafiken svarar för cirka 2–3 procent av världens utsläpp av koldioxid och 4–5 procent av alla klimatpåverkande utsläpp inklusive kväveoxid. Flygtrafiktjänstens påverkan på flygets totala utsläpp bedöms vara runt 6 procent. Målet är att minska koldioxidutsläppen i svenskt luftrum med i genomsnitt 1 000 ton per år sett över perioden 2014–2019.

Gröna operationer

Det övergripande målet med utformning av svenskt luftrum är att skapa förutsättningar för att alla dess brukare ska kunna bedriva en säker, effektiv och miljöanpassad verksamhet. Att flyga med minsta möjliga miljöpåverkan (lägre utsläpp och minskat buller i flygplatsernas närområde) är kopplat till en förutsägbar flygoperation och ett ’miljöanpassat beteende’.

Raka flygvägar

Rakare flygvägar ger betydande bränslebesparingar och därmed minskade utsläpp av koldioxid. Som en av nio medlemmar ingår LFV i Borealisalliansen, som bland annat driver ett omfattande projekt för rakare flygvägar i medlemsstaternas luftrum, Free Route Airspace, FRA. Beräkningen är att år 2020 ska den årliga minskningen av utsläpp vara omkring 146 000 ton koldioxid och 641 000 ton kväveoxid.

Hållbara utbildningar

Att LFVs medarbetare har god kunskap om flygets miljö- och klimatpåverkan är viktigt för att LFV ska kunna bedriva ett aktivt miljöarbete i vardagen. Alla nyanställda får en grundläggande miljöutbildning.

Utredning och analyser

Luftrum och flygvägar konstrueras för att vara både effektiva och optimala ur ett hållbarhetsperspektiv. LFV erbjuder stöd i flygplatsernas miljöprövningsarbete och miljöanalyser, som minimerar miljöpåverkan avseende buller och utsläpp. LFV har utvecklat ett analysverktyg som bearbetar miljontals radarspår och andra data från flygledningssystemet TopSky för att kunna bedöma hur miljöoptimala trafikflödena är, var bristerna finns och hur de kan åtgärdas.

Eco driving i luften

Att leda trafiken så klimatsmart som möjligt bygger på att man har kunskap om bränsleeffektivitet för de som flyger. LFV utbildar sina flygledare i hur man kan agera för att skapa de bästa förutsättningarna ur ett miljöperspektiv.

Hastighetbegränsningar för civila flyget

2017 genomfördes en förstudie om att utreda förutsättningar om hastighetsbegränsningar för flyget. Lägre hastighet minskar bränsleförbrukningen och därmed också utsläppen. Nu arbetar vi vidare med resultaten.

Mer exakta beräkningar av utsläpp

Genom att föra in en bränslemodell i vårt radaranalysverktyg bidrar LFV till att Tranpsportstyrelsen kan göra mer exakta beräkningar av utsläppen av flyget i svenskt luftrum. LFV kommer också att kunna anlysera vilka bränsleeffekter olika förändringar av luftrum och arbetsmetoder får. Det skapar värde och nytta för alla.

Reducera utsläpp och buller

LFV arbetar för att minska antalet personer som exponeras för flygbuller genom att i största möjliga mån, leda planen till flygvägar som ligger vid sidan om tätorter. Gröna inflygningar, som genomförs bland annat på Stockholm Arlanda Airport, minskar också bullret då planet glidflyger under en stor del av inflygningen.

LFV bidrar till Agenda 2030

Under 2016 fick flera myndigheter i uppdrag att vara med och bidra till de övergripande målen som FN har slagit fast i Agenda 2030 och som Sverige också har beslutat att vara en del i. Agenda 2030 är en färdplan för att skapa långsiktig, hållbar, ekonomisk, social och miljömässig utveckling för alla. Den innehåller sjutton målområden och ett antal delområden för varje målområde. 

LFV bidrar till Agenda 2030

120
Så många flygledare utbildades i Eco driving under 2017

6 %
beräknas flygtrafikledningens påverkan på flygets totala utsläpp att vara